یافتن و استخدام مدیران اجرایی با استعداد و حرفهای که بتوانند شرکت شما را بهسوی آیندهای روشن پیش ببرند کار فوقالعاده سختی است. موفقیت یا شکستهای فردی آنها نهتنها روی درآمد و سوددهی شرکت تأثیر میگذارد، بلکه میتواند روی سلامت و روحیه سازمانی شرکت هم اثرگذار باشد.
تحقیقی که توسط PwC انجام شد سلسله برنامههای 2500 شرکت بزرگ دنیا را بین سالهای 2000 تا 2014 میلادی مورد بررسی قرار داد. در نتیجه این تحقیق مشخص شد که جابهجایی متوالی این مدیران بهطور متوسط 1.8 میلیارد دلار هزینه روی دست سرمایهگذاران شرکتها قرار داده است.
زمانیکه “بارنز و نوبل” بعد از گذشت تنها 18 ماه از انتصاب “رونالد بویر” بهعنوان مدیرعاملی این شرکت، وی را اخراج کردند ارزش سهام آنها ناگهان 13 درصد سقوط کرد. اما، با وجود دانستن تمام این موارد و خسارتهایی که بابت تصمیمات نادرست و اشتباه مدیران جدید بر شرکتها تحمیل میشود، همچنان سرمایهگذاران و مالکان خصوصی این مجموعهها بر استخدام مدیر جدید اصرار دارند.
بر اساس تحقیق “کسبوکار هاروارد”، احتمال اینکه مدیران جدید در همان 18 ماه نخست بنابه دلایل مختلف شغلشان را ترک کنند 50 درصد است. عوامل متعددی در این زمینه دخیل است که از آن جمله میتوان به ساختار تطابقی ضعیف، انتظارات غیرواقعی در زمینه عملکرد شرکت و تعریف نادرست شغلها اشاره کرد. با این وجود بیشتر سرزنشها و تقصیرات متوجه مدیران جدید است.
بر اساس بررسیهای صورت گرفته در طی یک دهه اخیر، در هنگام استخدام مدیران اجرایی جدید عموما چهار خطای مشترک رخ میدهد. در اینجا، ضمن اشاره به این 4 مورد، روشهایی برای جلوگیری از بروز آنها آورده شده است.
کدوم چهار مورد؟!