گوگل ترنسلیت می‌تواند به منبع درآمد بعدی گوگل تبدیل شود

گوگل ترنسلیت می‌تواند به منبع درآمد بعدی گوگل تبدیل شود

آمار ارائه‌شده از موفقیت گوگل ترنسلیت در گزارش مالی گوگل، نشان از آن دارد که این سرویس ترجمه ظرفیت بالایی در تبدیل شدن به منبع درآمد بعدی این شرکت دارد.

گوگل صاحب فهرستی بلندبالا از محصولات موفقی همچون جستجوی گوگل، یوتیوب، گوگل داکس و جیمیل است که روزانه درآمد بالایی را نصیب این شرکت می‌کنند. با این حال، یک محصول موفق دیگر نیز وجود دارد که احتمالا بسیاری از ظرفیت بالقوه‌ی آن در تبدیل شدن به ماشینی پولساز اطلاعی ندارند و آن سرویس ترجمه‌ی اهالی مانتین ویو یا همان گوگل ترنسلیت (Google Translate) است.

ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل در جریان گزارش مالی این شرکت برای سه‌ماهه‌ی دوم امسال، از اطلاعات جالبی پرده برداشت که حاکی از ظرفیت بالای گوگل ترنسلیت در کسب درآمد است. به گفته‌ی پیچای این اپلیکیشن به‌شکلی خیره‌کننده روزانه ۱۴۳ میلیون واژه ترجمه می‌کند و عملکرد آن در جریان برگزاری مسابقات جام جهانی اخیر فوتبال از این نیز فراتر رفت.

گوگل ترنسلیت می‌تواند تک واژه‌ها، جملات کامل یا حتی کل یک سند اینترنتی را به بیش از ۱۰۰ زبان مختلف ترجمه کند. غول اینترنتی، سرویس ترجمه‌ی خود را ۱۲ سال پیش عرضه کرد و از آن زمان تاکنون به‌تدریج ویژگی‌ها و قابلیت‌های متنوع تازه‌ای را به آن افزوده است. برای مثال، اپلیکیشن گوگل ترنسلیت اکنون می‌تواند گفتگوها را تقریبا در زمان واقعی ترجمه کند و با بهره‌گیری از دوربین گوشی هوشمند قادر به ترجمه‌ی علائم خیابان به زبانی دیگر است.

پیچای در جریان گزارش مالی گفت:

من بسیار مفتخرم از اینکه بازخوردهای مثبت را در مورد میزان سودمندی گوگل ترنسلیت برای افرادی که به‌منظور تماشای جام جهانی به روسیه سفر کردند، مشاهده می‌کنم.

 

وی در ادامه افزود:

در چنین مواقع ساده‌ای، هنگامی که در مکانی ناآشنا حضور دارید یا به زبان آشنایی ندارید، گوگل آنجا هست تا با اطلاعات درست در زمان درست به شما کمک کند.

 

زبان پول

گوگل در حال حاضر سرویس ترجمه‌ی خود و اپلیکیشن آن را به‌صورت رایگان و بدون نمایش تبلیغات در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد؛ اما این سرویس از چنان ظرفیتی برخوردار است که می‌تواند به منبعی پولساز برای شرکت سازنده تبدیل شود. با توجه به اینکه بسیاری از افراد احتمالا از این اپلیکیشن ترجمه هنگام مسافرت استفاده می‌کنند، تصور تبلیغات برای هتل‌های محلی، رستوران‌ها و جاذبه‌های تفریحی چندان دور از ذهن به‌نظر نمی‌رسد. حتی در صورتی که برخی از کاربران گوگل ترنسلیت در مواقعی غیر از مسافرت از این اپلیکیشن استفاده کنند، گوگل می‌تواند تبلیغات راهنمای مسافرت یا مدارس زبان را برای آن‌ها نمایش دهد.

البته شکی نیست که گوگل باید مراقب باشد که از ایجاد تبلیغات آزاردهنده خودداری کند. برای مثال، فرض کنید که هنگام درخواست برای مسیریابی به‌سمت سرویس بهداشتی، به‌مدت ۱۵ ثانیه ناگزیر به تماشای ویدئویی تبلیغاتی باشید. با این حال، گوگل در توسعه‌ی تبلیغات سودمند و کاربردی چندان بی‌تجربه نیست. این شرکت هرچه به تلاش خود برای بهبود اپلیکیشن ترجمه و تجهیز آن به ویژگی‌های جدید تلاش کند، می‌تواند فرصت‌های تجاری مرتبط با آن را توسعه دهد. حتی با فراهم کردن امکان بهره‌گیری دیگر شرکت‌ها از فناوری ترجمه‌ی گوگل درون محصولاتشان، امکان شکل‌گیری فرصت‌های تجاری سازمانی نیز وجود دارد.

با این حال، پیچای در جریان ارائه‌ی گزارش مالی به هیچ برنامه‌ای برای پولی‌سازی گوگل ترنسلیت اشاره نکرد. در واقع، دیگر اظهارات مدیرعامل گوگل در گزارش مالی روز دوشنبه، نشان از این دارد که غول اینترنتی به اپلیکیشن مپس خود به عنوان فرصتی کوتاه‌مدت برای کسب درآمد از راه تبلیغات نگاه می‌کند. اما گوگل برای همیشه از محبوبیت فوق‌العاده بالای اپلیکیشن ترجمه‌ی خود چشم‌پوشی نخواهد کرد. غول اینترنتی هر زمان که شروع به کسب درآمد از گوگل ترنسلیت کند، می‌تواند پول زیادی را از ماشین ترجمه‌ی خود به‌دست آورد.

منبع: زومیت

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *