کمپین حذف کاغذ

امروزه، همزمان با پیشرفت تکنولوژی، کشور‌های مختلفی سعی کرده‌اند تا برای کاغذ جایگزینی دیگر انتخاب کنند چرا که مصرف کاغذ مساوی است با قطع بیشتر درختان و از بین رفتن فضای سبز. در واقع اکنون دیگر با توجه به فرایند پر هزینه تولید کاغذ که از بین رفتن محیط‌زیست و فضای سبز را در پی دارد، کاغذ به نوعی کالای لوکس به حساب آمده و استفاده بی‌رویه در آن صرفه اقتصادی ندارد.

از سوی دیگر، موضوعی که مطرح است واردات کاغذ به جای تولید آن در داخل است، اما وقتی نگاهی به ارز اختصاص یافته برای واردات کاغذ می‌اندازیم، می‌بینیم واردات کاغذ نیز پر هزینه و با ارزبری همراه است. بر اساس آمار منتشره، تقریبا در سال حدود ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلار برای واردات کاغذ هزینه می‌شود و نتیجه آن نیز واردات یک میلیون و ۲۰۰هزار تن کاغذ در سال و خروج سرمایه های کشور برای کاغذهایی است که به صورت عمومی، یک بار مصرف هستند.

در کشور ایران، طی سال های گذشته با الکترونیکی کردن برخی روندهای اداری، دولت سعی داشته گام هایی بسیار ابتدایی برای ساختن کشوری بدون کاغذ بردارد، اما باید اذعان داشت که بسترهای این امر هنوز در ایران شکل نگرفته است و همچنان در اغلب سازمان های ایرانی علاقه به استفاده از کاغذ در انجام امور اداری قابل پذیرش تر از روش های نوین است به گونه ای که سالانه بودجه های گزافی را صرف هدایای تبلیغاتی چاپی می نمایند. 

این به آن معناست که لزوم حذف کاغذ هنوز در چرخه عملکرد سازمان‌ها درک نشده و  فرهنگ حذف کاغذ در جامعه همه گیر نشده است و تا زمانی که این فرهنگ با فعالیت های بازاریابی، رفتارهای کارکنان برند، کمپین های تبلیغاتی و برنامه های روابط عمومی سازمان ها پیوند نخورد در ذهن مردم باور پذیری ندارد.

در دنیای تبلیغات دیجیتالی و آنلاین امروزه که می توان به ازای هر ریال سرمایه گذاری، میزان درآمد و بازگشت سرمایه را به خوبی محاسبه نمود، شاید دنبال کردن تبلیغات چاپی چنان که باید معقول به نظر نرسد. آمارهای جهانی نیز بیانگر کاهش تبلیغات چاپی و ارتقای تبلیغات دیجیتال می باشد به گونه ای که بر اساس آمار موسسه مگنا (Magna) در سال ۲۰۱۸ در آمریکا، شبکه های اجتماعی با رشد ۳۸ درصدی دارای سریع‌ترین رشد بودند. تبلیغات در گوگل و موتورهای جستجو با ۱۶ درصد و تبلیغات ویدیویی با ۲۵ درصد نیز در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. این در حالی است که تبلیغات چاپی ۱۶ درصد کاهش داشته است. مگنا پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۲۳ در آمریکا هزینه تبلیغات دیجیتال به تنهایی به ۱۶۳ میلیارد دلار برسد.

حال چرا ما در ایران نیز راه حل دیگری را مد نظر قرار ندهیم؟ پیاده سازی بسترهای الکترونیک، استفاده از ابزارهای دیجیتال همچون نرم افزارهای موبایل و در نتیجه کاهش مصرف کاغذ تا حد امکان راهکار مطمئن‌تر و به صرفه‌تری است که با اتخاذ آن در مصرف کاغذ و صرف هزینه، بازنگری اصولی خواهد شد‌.

راهکارهای دیجیتال MTeam

اکوسیستم دانش بنیان MTeam  در راستای تحقق مسئولیت های اجتماعی خود، اقدام به راه اندازی کمپین حذف کاغذ نموده است. کاهش مصرف کاغذ با به کارگیری تکنولوژی و ابزارهای دیجیتال، احترام به طبیعت و کمک به حفظ زیستگاه محیطی با قطع کمتر درختان، از مهم ترین اهداف این کمپین به شمار می آید. اکوسیستم دانش بنیان MTeam، همسو با استراتژی ها و برنامه های سازمانی خود، کمپین حذف کاغذ را با نگاه به آینده فرزندان این سرزمین و حفظ محیط‌ زیست‌ راه‌اندازی کرده و قصد دارد تا با ترغیب مردم به کاهش مصرف کاغذ از طریق ارائه راه کارهای دیجیتال، راهی تازه برای حفظ درختان و فضای سبز ارائه نماید.

یکی از راه کارهای دیجیتالی که از سوی MTeam ارائه خواهد شد، استفاده از نرم افزار موبایل سررسید دیجیتال می باشد که توسط این اکوسیستم تولید شده و در اختیار افراد متقاضی قرار خواهد گرفت. نرم افزار موبایل سررسید دیجیتال دارای امکانات و قابلیت های متعددی می باشد که برخی از آنها عبارتند از:

  • امکان مشاهده تاریخ به فرم شمسی، قمری، میلادیسررسید دیجیتال
  • امکان تبدیل تاریخ
  • امکان تغییر پس زمینه تقویم با عکس های پیش فرض، گالری یا دوربین دستگاه
  • امکان تغییر پس زمینه به صورت فصلی
  • امکان مشاهده نرخ ارز
  • امکان تنظیم زمان یادآوری تولدها
  • امکان جستجو در تولدها
  • امکان ثبت رویداد برای هر روز و تنظیم ساعت هشدار آن
  • امکان نمایش رویدادهای شخصی
  • امکان مشاهده لیست مناسبت های سال
  • امکان افزودن یادداشت در بخش تقویم ماهانه

عموم افراد جامعه می توانند به کمپین حذف کاغذ اکوسیستم MTeam بپیوندند و با دریافت سررسید دیجیتال در اجرا و پیاده سازی این مسئولیت اجتماعی عظیم شریک گردند. به ازای تمامی اشخاصی که در این کمپین شرکت کرده و محصول سررسید دیجیتال را خریداری نمایند، در روز پانزدهم اسفند ۱۳۹۷ که روز درختکاری نام دارد، یک نهال درخت کاشته خواهد شد. همچنین در این روز، از کلیه اعضای کمپین حذف کاغذ در مراسم روز درختکاری که توسط اکوسیستم MTeam  برگزار می شود دعوت به عمل آمده و گزارشی از فعالیت آنها در ویژه نامه MTeam به چاپ خواهد رسید.

برای اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *