هر آنچه که باید در مورد A/B Testing بدانید

هر آنچه که باید در مورد A/B Testing بدانید

هر آنچه که باید در مورد A/B Testing بدانید.

یکی از قابلیت­ هایی که بازاریاب­ های زبده از آن برای شناخت و ارزیابی رفتار مخاطبان استفاده می‌کنند و با انتخاب بهترین رابط و تجربه کاربری برای وب‌سایت خود به افزایش فروش سایت کمک نموده و می­توانند با کمک آن نرخ تبدیل را افزایش داده و نرخ پرش پایین‌تری برای صفحه فرود خود تأمین کنند، A/B Testing است.

در بازاریابی اینترنتی مفهوم نرخ تبدیل یا conversion rate نشان دهنده درصدی از بازدیدکنندگان وب سایت است که واقعاً خرید (یا هدف دیگری) را انجام می‌دهند. نرخ تبدیل وب سایت از طریق فرمول زیر محاسبه می‌شود:

تعداد خرید (یا اهداف دیگر) ÷ تعداد بازدیدکنندگان سایت = نرخ تبدیل (Conversion rate)

به عبارت ساده، Conversion  توانایی شما در به دست آوردن مردم برای خرید چیزهایی از فروشگاه آنلاین شما است. همچنین می‌تواند به معنای تبدیل و ترغیب افرادی که از وب سایت یا فروشگاه اینترنتی شما بازدید می‌کنند به اقدامات دیگری که ممکن است منجر به فروش‌های آینده شود، مانند ثبت نام برای خبرنامه، ایجاد یک لیست از محصولات مورد علاقه، یا شروع مشاهده نسخه آزمایشی و …

نرخ پرش یا Bounce rate به تعداد کاربرانی گفته می­شود که به سایت شما مراجعه می­کنند و بدون اینکه به صفحات دیگر سایت شما بروند از سایت شما خارج می­شوند که این خروج یا از طریق بستن مرورگر یا کلیک روی دکمه بازگشت و یا کلیک کاربر روی لینکی از سایت شما اتفاق میافتد.

A/B Testing  در مقایسه با سایر مواردی(مانند سئو) که در زمینه بازاریابی اینترنتی مورد استفاده می­باشند، چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد. در این مقاله به لزوم اجرای تست A/B و چگونگی مراحل انجام آن پرداخته می­شود.

 

تست A/B چیست؟

 تست A/B (که با عنوان‌های Spliting Testing  و Bucket Listing  نیز شناخته می‌شود) روشی است که با آن می‌توانید دو نسخه از یک وب‌سایت یا اپلیکیشن را جهت شناسایی عملکرد بهتر آنها با یکدیگر مقایسه کنید.

در تست A/B بهترین استراتژی تبلیغاتی و بازاریابی آنلاین بر پایه‌ی مقایسه‎ی حالات مختلف، دو نسخه از یک صفحه وب سایت که در یک نسخه عنصر مورد آزمایش به شکل A و در نسخه‌ی دیگر به شکل B قرار داده شده است، انتخاب می­گردد. سپس این صفحات، در یک بازه زمانی معین (معمولاً بین ۳ تا ۱۰ روز) به صورت تصادفی به کاربران نمایش داده می‌شود. با مقایسه‌ی عملکرد کلی هر دو نسخه می‌توان نسخه نهایی وب‌سایت را به گونه‌ای طراحی کرد که بالاترین نرخ تبدیل کاربر به مشتری را دریافت نمود.

چرا باید از تست A/B استفاده کنید؟

تست A/B در مدیریت بهتر ترافیک وب‌سایت کمک می­نماید. نرخ سود بازگشت سرمایه‌ حاصل از تست A/B می‌تواند رقمی خیره کننده باشد زیرا حتی تغییرات کوچک بر روی صفحه فرود یا وب‌سایت می‌تواند به افزایش سرنخ، فروش و سود حاصل از آن منجر شود.
از طریق تست A/B می­توان با ارئه فرضیات جدید بر روی المان­ها و عناصر موجود بر روی وب‌سایت یا اپلیکیشن خود و با ایجاد تغییرات برنامه‌ریزی شده بر روی آنها، تجربه کاربری را برای بازدیدکنندگان بهبود بخشیده و داده‌های مرتبط با آن را جمع آوری نمود و به ارزیابی رفتار مخاطبان پرداخت. این تست می‌تواند به صورت مداوم انجام گرفته و فرضیات جدیدی را با آن محک نمود که در طولانی مدت منجر به بهبود تجربه کاربری و افزایش نرخ تبدیل کاربر به مشتری می­گردد.

با بررسی داده‌ها، مدیران وب‌سایت‌ها خواهند دانست که کدام یک از نسخه‌های سایت کلیک بیشتری را دریافت نموده و توانسته است بازدیدکنندگان بیشتری را به مشتری تبدیل کند.

نکاتی که باید در طراحی تست A/B رعایت شوند.

زمانی‌که قصد دارید برای انجام یک تست A/B برنامه‌ریزی کنید، لازم است به موارد زیر توجه شود:

  • باید دقیقاً بدانید چه چیزی را می‌خواهید آزمایش کنید.
  • آیا می‌خواهید این آزمایش را در وب‌سایت خود انجام دهید یا بیرون از آن؟
  • در آزمایش درون سایت، اِلِمان‌هایی را که به آزمایش‌شان تمایل دارید، مشخص کنید.
  • در مورد تست‌های خارج از سایت، مانند ارسال یکایمیل فروش یا آگهی، با دانستن آگهی یا ایمیل اثربخش­تر، می­توان درمورد میزان هزینه‌ای که قرار است برای آن صرف شود، تصمیم گرفت.
  • در هر بار تست،‌ به منظور اطمینان از میزان تأثیر هر المان، باید در روند تست یک المان را تغییر داد تا بتوان نتیجه آن را به درستی مشاهده نمود.
  • همیشه هر دو نسخه تهیه شده از یک صفحه باید به صورت همزمان تست شوند.
  • زود نتیجه‌گیری نکیند. با استفاده از مفهومی به نام statistical confidence صحت نتایج تست را ارزیابی کنید.
  • تست بخش اصلی وب‌سایت خود را فقط برای بازدیدکنندگان جدیدتان انجام دهید تا از اعمال تأثیر منفی در ذهن بازدیدکننده قدیمی جلوگیری شود.
  • به نتایج بدست آمده از A/B Testing اعتماد کنید. گاهی ممکن است نتایجی به دست آید که که به هیچ وجه تصور نمی­شود مورد توجه بازدیدکنندگان قرار بگیرد.
  • به بازدیدکنندگانی که تکراری هستند تغییراتی همسان نمایش دهید.
  • تغییرات مورد نظر برای انجام A/B تست را در سراسر وب‌سایت خود اعمال کنید.
  • گوگل از تست A/Bحمایت می­نماید و اعلام کرده است که استفاده از این تست هیچ تأثیر منفی بر روی سایت نخواهد گذاشت. با این حال، اگر از ابزارهای تست A/B جهت انجام برخی از روش‌های سئوی کلاه سیاه استفاده شود، ممکن است رتبه وب سایت در نتایج جستجو کاهش یابد.

 

به طور کلی، مراحل طرح فریم ورک برای تست A/B به صورت زیر انجام می‌شود:

  1. جمع آوری داده: برای شناسایی صفحات و نقاط پربازدید سایت خود از گوگل آنالیز یا ابزارهای تست A/Bاستفاده شود. از طریق این اطلاعات می­توان سایر صفحاتی که نرخ تبدیل پائینی دارند یا رتبه‌شان قابل بهبود است را شناسایی نمود.
  2. تعیین معیارها: معیارهایی که بر اساس آنها تعیین موفقیت نسخه اصلی یا دوم سایت صورت می­گیرد، مشخص گردد.

معیارها می‌توانند هر چیزی باشند از کلیک بر روی یک دکمه گرفته تا خرید یک محصول یا پرکردن فرم ثبت نام و نظرسنجی و

  1. طرح تئوری و فرضیات: تعیین تئوری‎هایی که بازدهی نسخه جدید نسبت به نسخه فعلی را بیان می­کنند.
  2. ساخت نسخه جدید: اعمال تغییرات مبتنی بر تئوری­های مطرح شده بر روی المان­های موردنظر و ثبت نتایج حاصل از تغییرات جهت سنجش میزان اثربخشی آنها.
  3. آزمایش:اندازه­گیری، محاسبه و مقایسه نتایج به دست آمده با نتایج قبلی
  4. تحلیل نتایج:استفاده از ابزارهای اختصاصی تست A/B مانند Optimzely) ) یا ابزار گوگل آنالیز برای تحلیل داده‌ها.

شما می توانید A/B تست را به یکی از دو روشی که در زیر بیان شده، آغاز دهید:

۱.‌ تست یک عنصر: قبل از اینکه صفحه بارگزاری شود، عنصر را جایگزین کنید تا تست انجام گردد.

۲. تغییرمسیر به صفحه‌ای دیگر: اگر می خواهید کل صفحه را در معرض A/B تست قرار دهید، به ساخت و ذخیره سازی یک صفحه جدید در وب‌سایت خود نیازمندید. وقتی که تست آغاز گشت، ابزار شما تعدادی از بازدیدکنندگان را به صفحه دومی که ایجاد داده اید وارد می کند که در حقیقت همان عمل تغییر مسیر صورت گرفته‌است.

مواردی که می‌توان با تست A/B آزمایش کرد:

هر قسمتی از سایت که بر روی رفتار کاربر تاثیر بگذارد از طریق تست A/B قابل سنجش است.

این عناصر و المان­ها می­توانند عنوان‌ها، زیرعنوان‌ها،‌ عکس،‌ ویدئو، رنگ‌های مورد استفاده، Call to Actionها و هر آنچه که در صفحه وجود دارد، باشد. حتی جای ستون­ها را نیز تغییر داد.  از رایج‌ترین موارد آزمایش شده می‌توان به فهرست زیر اشاره کرد:

  1. عنوان صفحه
  2. زیر تیترها
  3. پاراگراف توضیحات
  4. نظرات مشتریان
  5. متن دکمه فراخوان به عمل
  6. دکمه فراخوان به عمل
  7. لینک‌ها
  8. تصاویر
  9. محتوای موجود در صفحه
  10. دکمه‌های مرتبط با شبکه‌های اجتماعی
  11. ریپرتاژهای خبری در رسانه‌های مختلف
  12. گواهینامه‌ها و افتخارات
  13. پیشنهادات شگفت‌انگیز و تخفیف‌ها
  14. حجم فرم ثبت‌نام
  15. مدل گرفتن اطلاعاتی که از بازدیدکننده خواسته‌اید
  16. سیاست حفظ حریم خصوصی
  17. فونت، اندازه، رنگ و جای Call to Action ها
  18. تیتر و یا اطلاعات مربوط به محصولات
  19. حجم فرم و اطلاعات خواسته شده
  20. قالب و طرح وب سایت
  21. تصاویر موجود در صفحات فرود و صفحات مربوط به محصولات
  22. حجم مطالبی که در صفحه قرار دارند (مطالب زیاد در برابر مطالب کم)

 

بازه‌ی زمانی انجام تست A/B

بسته به میزان ترافیک ورودی سایت و نوع متغیر مورد نظر، ممکن است بین چند روز تا چند هفته زمان نیاز داشته باشد. قابل ذکر است که در برخی موارد برای رسیدن به دقیق‌ترین نتایج، لازم است تست فقط یک بار اجرا شود. در صورتی که زمان تخصیص داده شده کم باشد، فرصت دیدن مناسب صفحه از بازدیدکنندگان گرفته می­شود و تعداد گروه بازدیدکنندگان به حد کافی نمی­رسند و در صورتی که بازه‌ی زمانی طولانی باشد ممکن است نتایج درستی بدست نیاید و منجر به دخالت متغیرهایی شود که مد نظر نمی­باشند.

نکات مورد توجه گوگل در زمان تست A/B:

  • عدم استفاده ازCloaking : در روش سئو Cloaking محتوایی که به موتورهای جستجو نمایش داده می‌شود با محتوای وب‌سایت متفاوت است که مورد قبول گوگل نمی­باشد. اگر در تست A/B دو محتوای متفاوت به دو دسته از کاربران نمایش داده می‌شود، ممکن است از این روش استفاده شود که به از دست دادن رتبه جستجو و یا حذف از گوگل می­تواند منجر گردد.
  • استفاده از تگ “rel=canonical”: استفاده از تگ “rel=”canonical در هنگام تست سایت بر روی چند URL،  به موتور جستجو می‌فهماند که کدام نسخه از صفحه، نسخه‌ی اصلی است و باید در نتایج جستجو ایندکس شود. این کار از ایجاد محتوای تکراری جلوگیری می­کند.
  • جایگزینی ریدایرکت۳۰۲ با ۳۰۱: استفاده از ریدایرکت ۳۰۲ (موقت) به جای ریدایرکت ۳۰۱ (دائم) به موتورهای جستجو می‌گوید که انتقال صفحه به صورت موقت صورت گرفته است. بنابراین، نسخه اصلی سایت باید در نتایج جستجو ایندکس شود.
  • انجام تست A/B تا مدت معین و موردنیاز: در صورت طولانی شدن مدت زمان انجام تست A/Bبا تصور اینکه شما در حال تقلب در نتایج جستجو، ممکن است موتورهای جستجو شما را جریمه کنند. گوگل توصیه می‌کند که تمامی متغیرهای زاید پس از اتمام آزمایش از سایت پاک شوند.

 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *