راه های بازگشت کاربران غیر فعال به اپلیکیشن موبایل

راه های بازگشت کاربران غیر فعال به اپلیکیشن موبایل

مقدمه
بازگشت مشتری، مهم‌ترین سرمایه‌گذاری هر کسب‌وکاری است. چرا که هزینه جذب کاربر جدید، ۵ برابر هزینه حفظ مشتری سابق است. برخی شرکت‌ها به اشتباه کاربران غیرفعالشان را کاربران از دست رفته حساب می‌کنند و تلاشی برای بازگرندان آن‌ها نمی‌کنند؛ در صورتی که آنها فقط علاقه‌شان را نسبت به اپلیکیشن از دست داده‌اند و به یک جرقه نیاز دارند تا مجدداً به اپلیکیشن جذب شوند. محاسبه نرخ ریزش کاربران (churn rate)، از اهمیت بالایی برای اپلیکیشن‌ها برخوردار است.
با این وجود، هیچ استراتژی ۱۰۰% تضمین‌شده‌ای وجود ندارد که بتواند به حفظ همه کاربران کمک کند. به هر حال برخی از کاربران پس از مدتی به دلایل مشخصی مایل به استفاده از اپلیکیشن شما نیستند. نکته مهم این است که به علت این موضوع پی ببرید تا بتوانید موثرترین و هدفمندترین راه‌های بازگرداندان کاربران غیرفعال را اجرا کنید. بدون شک، هرچه نرخ بازگشت کاربران به اپلیکیشن بیشتر باشد، نرخ بازگشت سرمایه یا ROI برای آن کسب‌وکار بیشتر خواهد شد.
برای بازگشت مشتریان چه باید کرد؟
استراتژی هر کسب‌وکاری بسته به نوع آن کسب‌وکار و اهدافش، متفاوت است؛ بنابراین استراتژی‌های بازگشت کاربران غیرفعال نیز باید متفاوت باشد. به عنوان مثال، فرکانس خرید از یک اپلیکیشن هر روز است، در حالی که برای اپلیکیشن دیگر، تنها یک بار در ماه است. با این حال، فرقی نمی‌کند که متوسط فرکانس خرید یا استفاده از اپلیکیشن شما چقدر باشد، شما باید فرکانس یک مشتری متوسط را بدانید. با وجود اینکه استراتژی‌ کسب‌وکارها برای افزایش نرخ بازگشت کاربران بر اساس نوع فعالتشان، با یکدیگر متفاوت است، اما روند این کار برای تمامی کسب‌وکارها تقریباً یکسان است. از این رو، ابتدا باید کاربران غیرفعال را شناسایی کنید. سپس، به دلایل غیرفعال شدن آن‌ها پی ببرید و در نهایت، برنامه‌ها و روش‌هایی به منظور جذب مجدد آن کاربران به کار گیرید که این روش‌ها و برنامه‌ها در هر کسب‌وکاری ممکن است متفاوت باشد، اما اصول مشابهی دارد.
کاربران چگونه اپلیکیشن های جدید را می یابند؟
در اکتبر سال ۲۰۱۶، گوگل تحقیقی انجام داده است و از ۹۹۹ کاربران تلفن هوشمند آمریکایی بررسی کردند که چگونه یک برنامه کاربردی جدید را پیدا و استفاده می کند.
طبق گزارش گوگل:
• ۵۱ درصد کاربران اپلیکیشن برای یافتن برنامه جدید به واسطه استفاده یا توصیه خانواده یا دوستان پیدا می کنند.
• ۴۸ درصد توسط مرورگر فروشگاه یا استور های برنامه های کاربردی مانند گوگل پلی، اپ استور و استور های ایرانی مانند کافه بازار و مایکت و سیب اپ پیدا می کنند.
• ۳۴ درصد به دلیل توصیه های استور های اپلیکیشن ها برنامه را نصب می کنند.
• ۳۳ درصد از مشاهده تبلیغات درون برنامه ای و توسط برنامه های دیگر می باشد.
• ۳۲ درصد مطالعه آنلاین و خواندن در مورد برنامه کاربردی است.
• ۳۲ درصد توسط اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی می باشد.
• ۳۱ درصد برنامه های جدید را در تبلیغات صفحات وب سایت ها در موروگر ها می بینند.
• ۲۶ درصد بواسطه تبلیغات تلویزیونی برنامه های جدید را می یابند.
• ۲۱ درصد از طریق سرچ و جستجو در موتورهای جستجو پیدا می کنند.
• ۲۰ درصد از طریق تبلیغات در یوتوپ و بعنوان مثال در ایران از طریق تبلیغات در آپارات برنامه های جدید را پیدا می کنند.
تکنیک های جذب و نگهداری کاربران
گام نخست: دلایل ریزش کاربران را کشف کنید
واضح‌ترین راه افزایش نرخ بازگشت کاربران، جلوگیری از ترک اپلیکشن توسط کاربران است. در صورتی که به روند فعالیت کاربران در اپلیکیشنتان دقت کنید، می‌توانید علائم ریزش کاربر را متوجه شوید. برای پی بردن به این علائم خطر، باید شاخص‌های کلیدی (KPI) رفتار کاربر در اپلیکیشن را دنبال و تحلیل کنید. در نهایت، باید اقداماتی را بر اساس تحلیل‌های بدست آمده انجام دهید تا از ریزش آن کاربران جلوگیری کنید.
گام دوم: پیشنهادهای ویژه به کاربران مورد نظر ارائه دهید
هرچه اطلاعات بیشتری درباره کاربران خود داشته باشید، بهتر می‌توانید رویکرد متناسب با هر کاربر را پیش بگیرید. نرم‌افزارهای CRM این امکان را به شما می‌دهد که سابقه خرید مشتریان را مشاهده کنید. بنابراین، می‌توانید پیشنهادهای جذاب برای هر کاربر را شناسایی کنید و همان را به عنوان پیشنهاد ویژه به کاربر ارائه دهید. این پیشنهادهای ویژه می‌تواند در قالب تخفیف‌های مخصوص هر فرد باشد.
گام سوم: کاربران ارزشمند و سودآور خود را تشویق کنید
اطلاعات موجود در نرم‌افزار CRM می‌تواند کاربران سودآور و ارزشمندتان را مشخص کند. این کاربران کلیدی را به هیچ عنوان نباید از دست بدهید. دانستن اینکه کدام کاربران بیشترین سودآوری را برای کسب‌وکار شما دارند، به شما کمک می‌کند تا هم زمان، انرژی و منابع خود را به صورت بهینه مصرف کنید و هم سود بیشتری بدست آورید.
گام چهارم: شخصی‌سازی فرایندها را فراموش نکنید
ارتباط متقابل باید بین مردم شکل گیرد. نرم‌افزار CRM به شما کمک می‌کند تا کاربران خود را به صورت یک شخص ببینید و بشناسید، نه ارقام و اعداد. زمانی که یک کاربر جدید را به نرم‌افزار CRM اضافه می‌کنید، اطلاعات او را نیز وارد می‌کنید و همین اطلاعات باعث می‌شود تا از طریق شخصی‌سازی، ارتباط بهتری را با آن کاربر برقرار کنید. هرچه اطلاعات بیشتری درباره کاربران داشته باشید، می‌توانید استراتژی‌های مخصوص به هر کاربر را ساده‌تر پیاده‌سازی کنید.
گام پنجم: کمپین های بازاریابی ایمیل را توسعه دهید
اگر شما قبلا پایه ای از مشترکین داشته باشید که به شرکت شما اعتماد دارند، بازاریابی ایمیلی می تواند باعث شود که مشترکین موجود برای دانلود برنامه شما اقدام کنند. اما اگر شما مشترک های ایمیلی ندارید بهتر است با استفاده از گذاشتن خبرنامه در سایت و فعالیت در شبکه های اجتماعی سعی کنید ایمیل کاربران را جذب کنید و سپس آرام آرام بازاریابی ایمیلی خود را آغاز کنید تا در نهایت منجر به افزایش کاربران اپلیشکن شما شود.
گام ششم: از شبکه های اجتماعی استفاده کنید
کاربران اینترنت ۳۰٪ از وقت آنلاین خود را صرف شبکه های اجتماعی می کنند. اکثر آنها به شبکه های اجتماعی با استفاده از یک دستگاه تلفن همراه دسترسی پیدا می کنند. با توجه به سلیقه کاربران و مشتریان نوع شبکه های اجتماعی را برای فعالیت انتخاب کنید. مفهوم اصلی ارتقاء اپلیکیشنتان برای هر شبکه اجتماعی یکسان است: محتوای ویروسی را ایجاد کنید، دوستانی را که دوست دارید، و مشترکین خود را افزایش دهید و کلمه مورد نظر خود را گسترش دهید. از تمام ظرفیت های شبکه های اجتماعی استفاده کنید و اگر شبکه ای امکان ارسال صدا را دارد یا در شبکه ای دیگر امکان درج پست های متنی، عکس، ویدئو، لینک و .. وجود دارد از همه این امکانات بهره بگیرید. همچنین میتوانید تبلیغات خود را در شبکه های اجتماعی با هزینه کمتری توسط پیج های پر بازدید انجام دهید که نسبت به قیمت آن ها بسیار بازخورد خوبی خواهد داشت.
گام هفتم: ایجاد تبلیغات درون برنامه ای
برای رسیدن به کاربرانی که در شبکه های اجتماعی فعالیت زیادی نمی کنند، تبلیغات درون برنامه را در نظر بگیرید.
حدود یک سوم از کاربران (۳۳٪) برنامه های کاربردی را با استفاده از برنامه های دیگر کشف می کنند. این به این معنی است که تبلیغات درون برنامه ای حتی موثرتر از تبلیغات در موتور جستجوگر است (۳۱٪).
برای صرفه جویی در هزینه، می توانید با صاحبان برنامه های دیگر مذاکره کنید و تبلیغات متقابل را انجام دهید تا برنامه های دو طرف به صورت رایگان تبلیغ شود و کاربران آنها افزایش یابد.
اگر می خواهید تبلیغات در موتور جستجو را ایجاد کنید، می توانید با استفاده از Google AdWords کمپین تبلیغاتی خود را راه اندازی کنید. نکته اصلی در تبلیغات موتور جستجو این است که کلمات کلیدی را برای تبلیغ انتخاب کنید. کلمات کلیدی مناسب برای جستجو در جستجوی مخاطبان هدف را انتخاب کنید و از فیلترها برای انتخاب بازدیدکنندگان استفاده کنید.
شما همچنین می توانید تبلیغات متنی را با استفاده از Google AdWords ایجاد کنید. طراحی بنر با متن کوتاه، و AdWords آنها را به کاربرانی که وارد وب سایت های خاصی هستند نشان می دهد که این سایت ها به نوع برنامه شما بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر شما یک برنامه سفر دارید، ممکن است بخواهید تبلیغات را در وبلاگ های سفر مختلف نشان دهید.
گام هشتم: ایجاد کمپین های آفلاین
با استفاده از کدهای QR، کاربر را از موارد چاپی و تیلیغاتی خود به وب سایت یا به طور مستقیم به فروشگاه App هدایت می کند.
شما می توانید از موارد مختلف برای تبلیغ برنامه خود استفاده کنید تا زمانی که با استراتژی کلی بازاریابی خود سازگار باشید:
• پوسترها
• آگهی ها
• تابلو چسبها
• مجلات چاپی یا روزنامه ها
قبل از چاپ این موارد، در نظر بگیرید که چگونه آنها را در میان مخاطبان هدف قرار دهید.
به عنوان مثال، اگر محصول شما یک برنامه تناسب اندام باشد، می توانید به عنوان حامی مالی مسابقات سطح پایین و آگهی های محل برگزاری مسابقات شرکت کنید، یک نظرسنجی در مجلات تناسب اندام منتشر کنید و جزوات و آموزش ها را در باشگاه های تناسب اندام منتشر کنید.
گام نهم: ساخت یک استراتژی تبلیغی و برنامه موثر
برای جذب کاربران تلفن همراه، شما باید مخاطبان خود را تجزیه و تحلیل کنید و بر روی یک کمپین تبلیغاتی برنامه ریزی کنید و به تمرکز خود را روی آن بگذارید. مهم نیست که چه روشهایی انتخاب میکنید بلکه بودجه خود را محاسبه و موفقیت کمپین خود را اندازهگیری کنید.

گزارشی از بازگشت کاربران به اپلیکیشن
در یکی از اینفوگرفیک‌های کالج تپسل که قبلاً منتشر شده، تعدادی از محبوب‌ترین ترفندهای افزایش نرخ بازگشت کاربران و افزایش نرخ بازگشت سرمایه توضیح داده شده است. افزایش نرخ بازگشت کاربران، ترفندهای خاصی دارد، اما برای تمامی کسب‌وکارها یکسان نیست. با این وجود، بر اساس پژوهش‌های انجام شده و بر خلاف تصور بسیاری از کسب‌وکارها، ایمیل مارکتینگ، ارسال پوش نوتیفیکیشن و بازاریابی دهان به دهان (Word of Mouth)) بهترین روش‌ها برای بازگرداندن کاربران به اپلیکیشن و فعالیت مجدد آنها محسوب می‌شود.

 

بر اساس اینفوگرافیک ارائه شده توسط Connecthings، اپلیکیشن‌های موبایل تنها ۸% از کاربران جذب شده را حفظ می‌کنند.

پژوهشی که روی ۱۰۰۰ کاربر اپلیکیشن صورت گرفت، نشان داد که فعال کردن مجدد کاربران، از جمله استراتژی‌های مهم در هر کسب‌وکاری است. همچنین، ۸۰% از کاربران موبایل، زمان فعالیت خود را در تنها ۳ اپلیکیشن سپری می‌کنند. سوالی که ممکن است پیش بیاید، این است که چرا کاربران باید به فعالیت در اپلیکیشن شما ادامه دهند و کاربران با بازگشت به اپلیکیشن شما پس از مدتی فعال نبودن، چه چیزی عایدشان می‌شود؟

بر اساس نظر ۳۶% از شرکت‌کنندگان این پژوهش، دریافت ایمیل، موفق‌ترین استراتژی برای تشویق کاربران به باز کردن مجدد اپلیکیشن است. ۳۳% از کاربران این پژوهش اعلام کردند که تنها در صورت نیازی خاص، به اپلیکیشن مراجعه می‌کنند. در حالی که ۲۸% از آنها به پیشنهاد دوستان و نزدیکان خود نیاز دارند تا کاربردی بودن آن اپلیکیشن به آنها یادآوری شود. ۲۸% از آنها، ارسال نوتیفیکیشن‌ها را در فعالیت مجدد در یک اپلیکیشن موثر می‌دانند. ۲۸% از کاربران با مرور موبایل خود، اپلیکیشن‌ها را به یاد می‌آورند و از آنها استفاده می‌کنند. در کالج تپسل بیشتر بخوانید https://college.tapsell.ir/best-tactics-for-returning-inactive-users/
از هر روشی که برای بازگرداندن کاربران استفاده می‌کنید، باید به این نکته توجه کنید که کیفیت استراتژی مورد استفاده برای بازگرداندن کاربران مهم‌تر از کمیت آن است. یعنی اگر قصد ارسال پیام‌های پوش نوتیفیکیشن یا ایمیل را دارید، سعی کنید به جای ارسال انبوهی از پیام‌ها و ایمیل‌ها، پیام‌های شخصی‌سازی شده برای کاربران تارگت شده ارسال کنیدراه های بازگشت کاربران غیر فعال به اپلیکیشن موبایل. این پیام‌ها باید در بهترین زمان و به مناسب‌ترین اشخاص ارسال شود تا اثرگذاری مورد نظر را داشته باشد. به علاوه، اگر می‌خواهید کاربران غیرفعال خود را از طریق بازاریابی دهان به دهان بازگردانید، باید روز به روز اپلیکیشن خود را بهینه‌سازی کنید تا کیفیت بالای اپ، کاربران خاموش را به استفاده مجدد از آن اپ سوق دهد. در کالج تپسل بیشتر بخوانید https://college.tapsell.ir/best-tactics-for-returning-inactive-users/

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *