ایده های اینترنتی که دنیای کسب و کار را دگرگون کرد

ایده های اینترنتی که دنیای کسب و کار را دگرگون کرد

اینترنت دنیای جدیدی است که فرصت‌های نوینی را در اختیار کارآفرینان ایده های اینترنتی قرار داده است.

برخورد سنتی با این بازار مدرن، نتیجه ای نامتعارف در پی خواهد آورد که عمدتا به این پرسش ختم می شود که چرا باید به اینترنت مهاجرت کنیم، اما به محض این که هوشمندانه ظرفیت های این فضای بی انتها و جدید را ارزیابی کنیم، روش های به روزی از کسب و کار نظرمان را جلب خواهد کرد که می تواند قواعد دنیای سنتی کسب و کار را به کلی دگرگون کند.

از روزی که ایده های اینترنتی و به دنبال آن کسب و کارهای اینترنتی شکل گرفت، تصور می شد این روش نوین تعامل با اقتصاد تنها خواهد توانست بخشی از بازار کسب و کارهای سنتی و فیزیکی را از آن خود کند، اما امروز می بینیم که روش های دیجیتال تجارت عمده بازار را به دست گرفته و سرویس هایی ارائه می کنند که گاهی اوقات غیر از اینترنت بستر دیگری برای آن وجود ندارد. آنچه اتفاق افتاده ورود به نسل جدیدی از کسب و کارهاست، نسلی که مشتری قدرت گرفته و می تواند در کسب و کار مشارکت کند، این مشارکت از طریق اعلام نظرات در شبکه های اجتماعی تا مقایسه سریع از طریق بستر اینترنت را شامل می شود.

درواقع قدرت اینترنت برای دسته بندی، جمع آوری اطلاعات و عرضه یکباره آن سبب شد ایده های اینترنتی و به دنبال آن کسب و کارهای اینترنتی هر روز خاص تر از گذشته شوند؛ کسب و کارهایی که براساس شکستن مرزهای جغرافیایی، ارتباطات و اطلاعات و توجه به قدرتمداری مشتری شکل گرفته اند.

اما آنچه ایده های اینترنتی و تجارت در اینترنت را خاص و جذاب می کند، نه در قدرت اطلاعاتی این شبکه و نه در جهانی بودن آن و نه در قدرتی است که مشتری از راه اشتراک نظر و اعلان هشدار به دست می آورد. جذابیت واقعی این شیوه نوین کسب و کار در نو بودن فضای آن و زمینه ای است که به ظهور ایده های نوین کسب درآمد اعطا می کند. ویژگی قابل تاملی که باعث می شود، هر از گاهی با راه اندازی یک روش جدید برای کسب ثروت روبه رو شویم. این در حالی است که در گذشته و برای کسب درآمد باید فقط تاجر مال بودی یا ارائه دهنده خدماتی مشخص. اینترنت دنیای تجارت را به بزرگ شدن دعوت می کند. در این مطلب به تعدادی از  ایده های اینترنتی خاص در کسب و کارهای  اشاره می کنیم.

با من شریک شو

همه ما خانه، ماشین، قایق یا چیزهای مختلف دیگری داریم که در برخی زمان ها به آن احتیاج نداریم. مثلا یکسری ابزار نجاری یا حتی وسایل بازی کودکی که حالا دیگر بزرگ شده، اما آنها را برای خواهر یا برادر احتمالی بعدی نگه داشته ایم. چرا در این گونه مواقع با اجاره دادن آنها کمی درآمد کسب نکنیم. به همین دلیل ایده های اینترنتی اجاره وسایلی که دیگر مورد نیاز ما نیستند پیش آمد. در سایت Home Away (آدرس سایت: homeaway.com) افرادی که مایل هستند، خانه خود را در اختیار مسافران از سراسر دنیا قرار دهند، ثبت نام می کنند و از طرف دیگر مسافران با مراجعه به این وب سایت می توانند تاریخ شروع و خاتمه سفر خود را وارد و مشخصات خانه های متقاضیان را مشاهده و رزرو کنند. این سرویس هر روز در حال توسعه است، به طوری که وبسایتCarPooling مشابه همین سرویس را درخصوص خودرو ارائه می دهد، به طوری که از یک طرف صاحبان خودرو، مسیر های روزانه خود را به همراه ساعت آنها وارد می کنند و از طرف دیگر افرادی که ماشین ندارند و مایلند با شخص دیگری هم مسیر شوند با مراجعه به وبسایت می توان هم مسیر خود را پیدا و تقاضای خود را ارسال کنند. (آدرس سایت: http: / / www.carpooling.com) این سرویس بتازگی فراتر نیز رفته و وب سایت We are on boat همین سرویس را درخصوص آشنایی صاحبان قایق با متقاضیان قایق سواری انجام می دهد. آدرس وب سایت:

http: / / www.weareonaboat.com

فروشگاهی به وسعت جهان

چند بار تا امروز برایتان پیش آمده که سری به بازارچه های کارآفرینی بزنید؛ جایی که در آن می توان دست ساخته های مردم را با قیمتی مناسب خرید و ضمن کمک به آنها، اقتصاد خانواده را نیز رونق بخشید. در سایتetsy.com که یکی از ایده های اینترنی است به صورت مستقیم می شود محصولاتی را خرید که مردم کشورهای مختلف دنیا آنها را تولید کرده اند، همچنین می تواند از طریق این سایت به سراسر جهان، محصولی را معرفی و عرضه کرد؛ کاری که پیش از ظهور اینترنت امکانپذیر نبود.

استخدام از سراسر دنیا

این روزها بر تعداد کسانی که شغل ثابتی ندارند، دائم افزوده می شود. نویسندگان، برنامه نویسان، تعمیرکاران و حتی طراحان و نقاشانی که منتظر تماس تلفنی یا دریافت یک ایمیل می مانند تا کار شما را انجام دهند و ما به ازای آن پولی دریافت کنند.

با این حساب از هزینه های سربار شرکت های بزرگ خبری نخواهد بود و در ضمن درآمدها با توجه به تعداد بیشتر کارهایی که انجام می شود و میزان محبوبیت انجام دهنده کار، می تواند تا چند برابر استخدام در یک شرکت باشد.

سایت هایی شکل گرفته اند، برای این که متقاضیان کار در سراسر دنیا را به کارفرمایانی در سراسر دنیا متصل کنند،یکی از ایده های اینترنتی سایت freelancer.com که با دو سوال ساده شروع می شود، کارفرما هستی یا پیمانکار، مشخصات خود را وارد می کنید و می توانید جهانی کار کنید یا جهانی استخدام کنید. در حال حاضر بیش از ۱۱ میلیون نفر از سراسر دنیا در این وبسایت عضو هستند و تاکنون بیش از ۶ میلیون پروژه از طریق آن به سرانجام رسیده است.

خرید عمده و تخفیف

اصولا در دنیای تجارت ما همیشه با دو قیمت عمده فروشی و جزئی فروشی روبه رو هستیم. طبیعی است قیمت های عمده فروشی کمتر از وقتی باشد که شما به عنوان مشتری و برای خرید یک واحد کالا اقدام می کنید. همین امروز چند نفر قصد خرید جدیدترین و قوی ترین تلفن همراه عرضه شده به بازار ایران را دارند؟ اگر به یک فروشگاه مراجعه و قیمت این گوشی را سوال کنید و بعد بگویید که صد عدد می خواهید، همان قیمت قبلی را با شما حساب خواهد کرد؟ خیر. این تقریبا همان کاری است که وب سایت های خرید گروهی انجام می دهند. وب سایت groupon.com معروف ترین وبسایت در این زمینه است.

اجاره حافظه یا حافظه های ابری

از همان ابتدا که کامپیوترها دنیای ما را به سیطره خود درآوردند، فایل و نقل و انتقال آن یکی از مشکلات بزرگ کاربران شده است. با ورود اینترنت به زندگی روزمره، یکی از نیاز هایی که به مرور برای کاربران شکل گرفت، امکان دسترسی به فایل های مختلف در مکان های متفاوت بود. عکسی گرفته می شد و کاربر می خواست آن را روی کامپیوتر محل کارش هم ببیند. فایلی در اداره تولید می شد و شب هنگام کارمند می خواست از طریق تبلت شخصی خود در خانه تغییراتی روی آن اعمال کند.

در ضمن با گذشت زمان فایل ها هم حجیم تر و بزرگ تر و حساس تر می شدند و کپی چند باره آنها در دستگاه های مختلف خطرآفرین می شد. ویروس نویسان هم دست از مزاحمت خود برنمی داشتند. دیگر کم کم زمانه نقل و انتقال فایل ها روی فلاپی دیسک ها، لوح های فشرده و حتی فلاش مموری ها به سر رسید و وقت آن بود که فایل ها جایی روی اینترنت ذخیره شوند تا هر جا و توسط هر دستگاهی قابل دستیابی باشند. از این رو مجموعه هایی نظیر Drop Box شکل گرفت و حافظه هایی را در اختیار این دسته از مخاطبان قرار داد، به نام حافظه های ابری این مجموعه ها سرویسی را به مخاطب ارائه می کنند که از طریق آن می تواند از هر کجا که دسترسی به اینترنت داشته باشد، فایل های مورد نظر خود را مشاهده، و ویرایش کند.

تبلیغات هوشمند

تبلیغات هم می تواند مفید، جذاب و سرگرم کننده باشد و هم متنفر کننده و آزار دهنده و گول زننده! اینترنت که جهانی شد و فراگیر، تبلیغات چی ها آن را فرصتی بکر یافتند، برای هجوم آگهی های بازرگانی، اما مشکلی که خیلی زود خودنمایی کرد، این بود که کاربران اینترنت به دلیل خصوصی بودن محیط گشت و گذار خود در وب، خیلی زود آماج حملات تبلیغاتی غیرمرتبط قرار گرفتند. این روزها تبلیغات از هر طرفی باعث ایجاد نویزهای مختلفی می شود، مخصوصا تبلیغاتی که به ما ربطی ندارد و ما مخاطب آن نیستیم اینترنت سبب شده تبلیغات هوشمند شکل بگیرند این تبلیغات براساس صفحاتی که کاربر مرور می کند نمایش داده می شود از این طریق علاقه مندی کاربر شناسایی و تبلیغات مرتبط نمایش داده خواهد شد وبسایت infolinks.com یکی از وبسایت هایی است که تبلیغات هوشمند را به عهده دارد، از طرفی این شیوه تبلیغات سبب جذب مخاطب بیشتر برای سفارش دهنده آگهی نیز می شود، چراکه اگر موضوع آگهی فروش وسایل اسکی است، این تبلیغ برای شخصی نمایش داده خواهد شد که مشغول مطالعه مطلبی درخصوص اسکی یا ورزش های برفی باشد.

نویسنده:سجاد تقی زاده بهجتی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *